Hallå? Är ni kvar?
Som ni säkert märkt så har uppdateringstakten saktat in betänkligt, detta förstås p.g.a. nytillskottet i familjen. Tänk att något så litet kan ta så mycket tid och energi i anspråk. Just nu avnjuter jag dock en öl med en (nästan) sovande son bredvid mig, och eftersom delad tid är dubbel tid (eller hur det nu var) så ägnar jag några minuter åt en intressant bil som häromdagen stod parkerad utanför mataffären. Det är förresten inte vilken bil som helst, utan en av de bilarna som jag för några månader sedan beklagade mig över att ha missat, så nu är det dags att ta något slags revansch.
1972 rullade denna Mercedes ur W114-serien av bandet i Sindelfingen. W114 indikerar sexcylindrig motor (i detta fall på 2,8 liter), medan de enklare fyrcylindriga bilarna kallades W115. Denna coupémodell var ovanlig med endast drygt 67 000 tillverkade exemplar, och de fyrtio år som passerat sedan dess har knappast gjort den till en vanlig syn i gatubilden. För att ställa antalet tillverkade coupéer i relation till det totala antalet W114/115 så svarade tvådörrarsvarianten för 3,5% av det totala antalet bilar.
Transportstyrelsen anger årsmodellen till 1973,men det är fel och det är rätt. 1974 fick nämligen modellen större backspeglar och något som sedan dess blivit Mercedes signum; Ribbade bakljus. Bilen här saknar ju båda delarna, vilket är tur för ägaren då mindre backspeglar alltid är att föredra.
Eftersom jag redan har avslöjat att bilen här drivs av en 2,8-litersmotor så har de klipskare av läsarna säkert redan klurat ut att det rör sig om en 280CE. Sedan 1985 i svensk trafik, och med tio ägare sedan dess. Skicket? Mitt favoritskick, småslitet. Jag är dock osäker på de nyare aluminiumfälgarna, förstås hade jag helst sett de ursprungliga plåtfälgarna med tillhörande navkapslar. Den gigantiska gnagaren som sitter på dragkroken hade jag också plockat bort om jag finge råda, men det extra backljuset skulle jag nog låta vara kvar. Det skänker, tillsammans med dragkroken, lite mysigt bruksvärde till denna glamourösa, om än något bedagade, lyxcoupé. Det blir ungefär som att ha graningekängor till smoking.
Som ni säkert märkt så har uppdateringstakten saktat in betänkligt, detta förstås p.g.a. nytillskottet i familjen. Tänk att något så litet kan ta så mycket tid och energi i anspråk. Just nu avnjuter jag dock en öl med en (nästan) sovande son bredvid mig, och eftersom delad tid är dubbel tid (eller hur det nu var) så ägnar jag några minuter åt en intressant bil som häromdagen stod parkerad utanför mataffären. Det är förresten inte vilken bil som helst, utan en av de bilarna som jag för några månader sedan beklagade mig över att ha missat, så nu är det dags att ta något slags revansch.
1972 rullade denna Mercedes ur W114-serien av bandet i Sindelfingen. W114 indikerar sexcylindrig motor (i detta fall på 2,8 liter), medan de enklare fyrcylindriga bilarna kallades W115. Denna coupémodell var ovanlig med endast drygt 67 000 tillverkade exemplar, och de fyrtio år som passerat sedan dess har knappast gjort den till en vanlig syn i gatubilden. För att ställa antalet tillverkade coupéer i relation till det totala antalet W114/115 så svarade tvådörrarsvarianten för 3,5% av det totala antalet bilar.
Transportstyrelsen anger årsmodellen till 1973,
Eftersom jag redan har avslöjat att bilen här drivs av en 2,8-litersmotor så har de klipskare av läsarna säkert redan klurat ut att det rör sig om en 280CE. Sedan 1985 i svensk trafik, och med tio ägare sedan dess. Skicket? Mitt favoritskick, småslitet. Jag är dock osäker på de nyare aluminiumfälgarna, förstås hade jag helst sett de ursprungliga plåtfälgarna med tillhörande navkapslar. Den gigantiska gnagaren som sitter på dragkroken hade jag också plockat bort om jag finge råda, men det extra backljuset skulle jag nog låta vara kvar. Det skänker, tillsammans med dragkroken, lite mysigt bruksvärde till denna glamourösa, om än något bedagade, lyxcoupé. Det blir ungefär som att ha graningekängor till smoking.
Aah, en likadan coupé (fast det var en 250) som jag hade med i ett inlägg för en knapp vecka sen! En vacker vagn även om jag tycker den vanliga sedanen är ännu finare.
SvaraRaderaJag såg det, vi tycks följa varandra när det gäller bilmodeller!
SvaraRaderaMercedes coupémodeller som baseras på en vanlig sedan, från denna och ända upp till den nuvarande E-klass coupé, måhända med undantag av W123:an, har aldrig varit speciellt flärdfulla. De renodlade tvådörrarsmodellerna lyckas betydligt bättre i det avseendet.
I augusti -73 kom nya ribbade baklyktorna och större backspeglar. Alltså på 74 års modell.
SvaraRaderaDär ser man! Jag ändrar texten och ber Transportstyrelsen om ursäkt.
SvaraRaderaS-märket på bagageluckan var inte vackert
SvaraRadera