torsdag 30 december 2010

N'est pas une voiture.....c'est un art de vivre

För en gångs skull bjuder jag på något annat än gammal skåpmat. Dagens spottning är om inte pinfärsk, så i alla fall gott och väl inom hållbarhetsdatum. Detta är mer än man kan säga om bilen, men eftersom jag gillar mina franska bilar som jag gillar mina franska ostar; vällagrade, så föll denna Citroën 2CV mig ändå på läppen.
Lillcittran är intressant på så många sätt, inte minst eftersom det tycks finnas lika många specialmodeller som det finns årsmodeller. Exemplaret på bilderna heter i andranamn Perrier, och var ett samarbete mellan buteljvattenföretaget och Citroën. Detta betyder i sin tur att bilen är av årsmodell 1988 och alltså en av de sista bilarna att tillverkas i Frankrike. Produktionen kom dock att fortsätta i Portugal under ytterligare två år.

Även om man, liksom jag, inte kan franska så är det inga problem att gissa sig till vad där står; "Det är ingen bil.....det är ett sätt att leva". Lite lagom klyschigt sådär.

Många bilar som ser bäst ut snett bakifrån, och Citroën 2CV är en av dem. Trots att det var en konstruktion enkom ägnad som ett billigt transportmedel så stammar dess formgivning omisskännligen från art déco.

Om 2CV är ett exempel på Citroëns briljans, så är BX Break ett exempel på något annat. Inte ser den bra ut snett bakifrån (eller från någon annan vinkel) och inte heller har dess formgivning rötterna i art déco. Snart är de i stadsbilden ett minne blott, saknade av få.

Med detta inlägg önskar jag er, kära läsare, ett gott nytt år.

2 kommentarer:

  1. Tänk, så olika man kan se på en BX. Jag tycker det är en av de läckraste åttiotalare som funnits - särskilt i kombiversion. Om - mot förmodan - ett välhållet exemplar dyker upp i min väg lägger jag nog vantarna på den eftersom de i princip inte kostar något idag (i inköp alltså, underhållskontot är en annan femma...)

    Hälsningar
    Lars W. i Borås

    SvaraRadera
  2. Det är det som är så kul med franska bilar i allmänhet, och Citroën i synnerhet. De lämnar ingen oberörd!
    Även om du räknar med underhållet så är nog en begagnad BX ett bättre köp än en ny bil, du slipper ju den tråkiga värdeminskningen!

    SvaraRadera