tisdag 21 december 2010

Kejsarens fula kläder

För några månader sedan lovade jag dyrt och heligt att tiden för norsk bilspotting var över. Nu har jag i mina arkiv funnit fler, ännu opublicerade, bilder från vårt västliga grannland varför jag har beslutat att bryta mitt löfte och falla tillbaks i gamla mönster.

Ett otal gånger har jag förklarat att jag inte är förtjust i amerikanska krompråmar och exakt lika många gånger har detta påstående följts av bilder på en bil från detta det västligaste av alla västländer. Eftersom detta inlägg ändå handlar om brutna löften och bedragna ideal så är det väl på sin plats med en bild på en bil som har så mycket krom att den gav min mobilkamera frispel. Studera graden av överexponering så förstår ni vad jag menar.

Nå, bilen alltså. Efter noggrant bildgooglande har jag kommit fram till att årsmodellen är 1953 och att modellen förmodligen heter Manhattan. Märket då? Jo, det är det idag bortglömda Kaiser.
Kaiser Motors amerikanska biltillverkning drevs i endast tio år, mellan 1945-55. Under denna tid hann de dock med att tillsammans med postorderföretaget Sears ta fram en bil för försäljning i varuhus; denna fick namnet Allstate. Dessutom utvecklade man den första sportbilen med glasfiberkaross, Darrin, vilken lanserades några månader före Chevrolet Corvette. Dock får framgångarna relativt denna betraktas som modesta, med 435 tillverkade exemplar under ett modellår jämfört med Corvettens nästan 60 år och sex generationer.

Nå, Manhattan alltså. Eftersom jag inte vet så mycket om bilen så väljer jag att ta upp det uppenbara. Eller, för att använda en mer träffande beskrivning; Jag väljer att sparka på den som redan ligger. Formgivningen är milt uttryckt spretig, med märkligt formade vind- och bakrutor, och två kylarprydnader som var för sig får anses vulgära, men tillsammans blir en styggelse utan motstycke. Och inte slutar det där heller; sidorutorna är märkligt upprätta, vilket skär sig mot den kurviga nederdelen. Kofångarna tänker jag inte ens nämna.

Att Kaiser inte överlevde är nog inte så konstigt, trots allt. Folk insåg nog att kejsaren var naken, och även om han skulle vara påklädd, så var han ändå inte speciellt fager.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar