tisdag 14 december 2010

Fler reliker

Mitt turnerande mellan allehanda tyska bilmuseum gav mig mersmak, varför jag nu flyttar konceptet till svensk mark och dito museum. Först ut: Autoseum i Simrishamn.
Detta är ett museum med inventarier från sent 1800-tal och fram till våra dagar. Här finns såväl elbilar från tidigt 1900-tal som en tävlingspreparerad Porsche 911 Carrera 2,7 RS och ett antal linjesköna Lancia. Totalt omfattar samlingen ett hundratal bilar, två flygplan och, för den som är så funtad, ett femtiotal motorcyklar.

Samlingens omfattning är imponerande och vid mitt besök var det dessutom ganska folktomt, vilket gjorde besöket ännu mera njutbart. Dock har jag mina invändningar mot belysningen som är lite för dunkel och som gjorde det svårt att till fullo uppskatta skönheten hos museiföremålen (det är alltid lättare att göra just detta om man kan se ordentligt).

Men -naturligtvis- rekommenderar jag ett besök. Det är ett museum med bilar. Mer behöver jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar