fredag 9 juli 2010

Om blivande klassiker

Jag vet att jag har varit inne på ämnet tidigare men, eftersom det är något som intresserar mig så får ni finna er i att jag skriver om det igen. Ämnet är, som ni efter att ha läst rubriken säkert förstår, vilka bilar som i framtiden kommer att bli klassiker. Eller, för att uttrycka sig på ett annat sätt, vilka bilar som det kommer att löna sig att köpa och ställa undan nu för att sedan plocka fram om en sisådär trettio år. För enkelhetens skull och för att ni, kära läsare, inte ska tro att jag helgarderar mig, har jag sammanställt en lista över tre bilar som kommer att passa som hand i handske på framtidens veteranbilsträffar. Den lyder:
1. Citroën C6

I egenskap av släkting i rakt nedstigande led till DS är detta ingen direkt högoddsare. Lägg dessutom till det faktum att den tillverkas och säljs i små volymer, att den har ramlösa (icke att förväxla med ett välkänt mineralvatten) sidorutor och på citroënmaner säreget futuristisk formgivning och ni har en bil som redan nu har klassikerstatus. Satsa på en välutrustad bil med den stora V6-dieseln.
2. Saab 9-5

En vinnare i klassikersammanhang. I värsta fall blir ni sittandes med ett exemplar av ”den sista modellen Saab tillverkade innan dess saga var all”, i bästa fall ”modellen som räddade Saab”. Med alla klassiska attribut såsom turbo, night panel och säregen formgivning så är den (bortsett från storleken) en typisk Saab.
3. Dacia Sandero

Denna bil får representera ”den billiga folkbilen”, en nisch som i klassikersvängen av idag täcks in av Folkvagnen, Lillcittran och Renault laban. Bilar som när det begav sig var billiga i inköp och enkla i uppbyggnad. I en tid då västeuropeiska bilar är överbelamrade med moderna bekvämligheter såsom luftkonditionering, farthållare och elhissar måste man vända blicken österut för att hitta den moderna snikbilen. Dacia Sandero är denna moderna snikbil. De bilar som kommer till att säljas i Sverige kommer att vanskötas och dö sotdöden långt innan de får någon klassikerstatus (när såg ni senast en Skoda Felicia i toppskick?). Att Sanderon dessutom är byggd på gammal beprövad Renaultmekanik gör att den har bruksvärde i blodet. Välj den enklaste modellen utan några som helst extravaganser och bevara denna till eftervärlden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar