Vid ett stopp på en mack utanför Huskvarna stod denna samling ovanliga och halvovanliga Saabar parkerad. Först har vi en 9-3 Aero av första generation, utrustad med sovpåbyggnad från Toppola, lösningen som förvandlade din 9-3 (och tidigare 900) till en veritabel paradvåning. På släp bakom denna har vi modellen som gav Saab dess image som tillverkare av sportiga, bekväma vagnar; en 99 Turbo från 1980. Enligt vägmätaren hade den inte gått mer än knappt 12 000 mil, en siffra som backades upp av det oerhört fina skicket. Passa på att beundra de läckra s.k. Inka-fälgarna.
Bakerst i ledet har vi en 9-3 Viggen cabriolet. Denna bil var enkelt uttryckt en 9-3 med 2,3-litersmotorn från 9-5 Aero, vilken gav 230 hästar. Samtida tester klagade ofta på att chassit var för vekt för motorstyrkan, och vi kan nog sluta oss till uppfattningen att vridstyvheten inte hjälptes av att man kapade taket på bilen.
Bakerst i ledet har vi en 9-3 Viggen cabriolet. Denna bil var enkelt uttryckt en 9-3 med 2,3-litersmotorn från 9-5 Aero, vilken gav 230 hästar. Samtida tester klagade ofta på att chassit var för vekt för motorstyrkan, och vi kan nog sluta oss till uppfattningen att vridstyvheten inte hjälptes av att man kapade taket på bilen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar