tisdag 29 maj 2012

Fönsterlistmontering för dummies

Ikväll har jag fått ändan ur vagnen och gjort något som stått på att göra-listan ända sedan jag köpte bilen, och dessförinnan stod den på förra ägarens att göra-lista. Jag har bytt rutlister på dörrarna. Detta är en typisk företeelse på gamla Porschar, listen krymper med tiden vilket ger en ful glipa till rutramen, där vatten gladeligen läcker in och angriper hissmekanismen till rutan.

Jag visste inte innan hur man byter dessa lister, lite snabbt google-arbete gav besked om att hela rutramen måste lossas, medan lite långsammare google-arbete gav besked om att detta inte alls behövdes. Här nedan följer en steg för steg-beskrivning så som jag själv hade velat ha den innan jag skred verket an:

 1. Här ser man tydligt hur listen har krympt: en ca två cm stor glipa till rutramen.

2. Börja med att veva ned rutan helt. Bänd därefter försiktigt upp aluminiumlisten i bakkant. På förarsidan klarade jag mig med fingerstyrka, men på passagerarsidan fick jag ta till en något oortodoxt verktyg: en smörkniv i plast. Gummilisten sitter monterad i denna aluminiumlist och aluminiumlisten sitter i sin tur monterad med clips i dörren.

3. Lossa varsamt aluminiumlisten, ett clips i taget, tills den är fri från dörren. Observera att det även sitter en gummilist under den främre rutan. Denna är endast fastklämd av aluminiumlisten och kan alltså ramla bort när denna demonteras.

4. Drag ut den gamla gummilisten ur aluminiumlisten, rakt bakåt. En gammal, torr och krympt list glider med lätthet.

5. Den nya listen (den övre) är lite böjd vilket gör att skillnaden i längd ser större ut än vad den är, men det skiljer ändå 2-3 cm mellan dem.

6. Lite silikonspray i spåret på aluminiumlisten underlättar monteringen. Om sådan inte finns till hands så går lite diskmedel också bra.

7. Trä in den nya gummilisten enligt bild. Den sida av gummilisten som inte syns (den jag håller fingrarna på) är filtbeklädd och skall alltså vara mot rutan. Se till att gummilisten inte är uttöjd inför monteringen på dörren, utan pressa ihop ändarna mot varandra en smula.

8. Aluminiumlistens clips kan röra sig, så se till att listen är bra positionerad på dörren innan den klickas fast. Glipan mellan gummilist och rutram beror inte på att den nya listen är för kort, utan för att listen är lite ihoppressad (se punkten ovan).

9. Kommer ni ihåg den lilla gummilisten från punkt 2? Sätt tillbaka den nu och klicka fast aluminiumlisten i dörren. Klart!

Tidsåtgången för detta projekt är knappast mer än en halvtimme för båda sidorna, ens om du gör det långsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar