onsdag 11 augusti 2010

Ett missljud får sin förklaring

Jag ägnade några minuter av gårdagen till att se till att inte dräneringshålen var igensatta. När jag låg där, krälande runt min kära ägodel, passade jag även på att titta på andra saker inom synhåll. Det gjorde att jag upptäckte statusen på bussningen till krängningshämmaren:Detta torde förklara klonkljudet från bakvagnen jag undrat över ända sedan jag köpte bilen. Byte av dessa hamnar på att göra-listan.
Annars har bilen uppfört sig ypperligt även under denna resa. Dock känns det som att det skulle finnas mer att hämta från låga varv. Jag vet inte om det är så enkelt att jag vant mig vid draget, men motorn har trots allt en del ventiltick. I vår ska jag göra en stor service med ventiljustering och nya tänddelar, vi får se om det hjälper.

Jag passade även på att ta lite interiör- och exteriörbilder när jag ändå var igång; håll till godo.

4 kommentarer:

  1. Det där med dålig kraft på låga varv hör till. Å andra sidan så är det inte så illa som man tror, du har nog bara vant dig vid draget. Testa att köra en normal småbil (typ standardgolf) så känns plötsligt SC:n oerhört stark på låga varv.

    SvaraRadera
  2. Du har säkert rätt, men i och med att jag har ganska mycket ventiltick så antar jag att de behöver justeras. Men det kanske påverkar effekten oavsett varvtal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ventiltiderna blir ju en aning fel, men tickande är ju bättre/billigare än helt tvärtom, då risken finns för bränd ventil.

      Radera
    2. Precis min tanke. Planen är att justera ventilerna innan säsongen börjar, men det är ju det där med tid. Jag får väl avsätta en dag för det helt enkelt.

      Radera