söndag 8 augusti 2010

Svensk bilspotting

Jag trodde att det skulle bli något mera tunnsått bland de intressanta bruksbilarna, i och med min flytt från Norge. Emellertid verkar dessa farhågor dock inte ha besannats, då jag på bara ett par dagar lyckats fånga två på bild (och då utan att ha rört mig speciellt mycket utomhus).

Den första är Hondas sportcoupé Prelude av första generation. Denna modell tillverkades endast under tre år, 1979-82. Den baserades på småbilen Civic och hade en 1,8-liters radfyra på 75 hk. De flesta av dessa har för många år sedan rostat bort, men inte den här. Skattemärket avslöjade att den varit avställd, så den kanske bara används som sommar-bruksbil eller så har den inte varit i trafik på några år. En sökning hos Transportstyrelsen avslöjar att denna bil är av 1980 års modell men inte togs i trafik förrän 1983. Den har endast haft tre tidigare ägare och under dessa 28 år endast avverkat (1)4 000 mil.Den andra och i mina ögon än mer intressanta bilen såg jag igår, i regn och mörker. Eftersom det finns två saker min mobilkamera inte gillar (regn och mörker) så blev bilderna lite sisådär. Nå, bilen är en Simca 1100, modellen som faktiskt var Frankrikes mest tillverkade under slutet av 60-talet. Modellen som sådan tillverkades under hela 18 år, från 1967 till 1985. Dock rostade de friskt, precis som så många andra saker från den här tiden, varför antalet överlevande är litet. Bilen jag såg verkar ha levt ett ganska bekvämt liv. Det är en -75:a, svensksåld och med endast tre ägare. Förmodligen är denna bil monterad av den svenska importören av Simca och Mercedes-Benz, Philipssons.
1100:an hade under sin levnad olika motorer som sträckte sig från 944 till 1442 cc och från 45 till 83 hk.Båda dessa bilar var i ett trevligt bruksskick, dock var Preluden (som bilderna även visar) lite simpelt lagad med gaffatejp. Simcan såg riktigt fin ut, och den är utan tvekan en ovanlig syn idag.

1 kommentar:

  1. Simca 1100 var en god representant för -70 talets bilmode och jag har själv haft flera stycken. Dock monterades 1100:an aldrig av Philipsons utan importerades färdigbyggd från Chrysler France's fabrik i Poissy.

    SvaraRadera