torsdag 1 december 2011

Ur valet och kvalet

Den kalla årstiden, eller årstiden som borde vara det, är över oss. En utmärkt tid att, i väntan på våren, bygga upp sitt referensbibliotek med bilrelaterad lektyr. Det senaste tillskottet i mitt sådana landade i brevlådan i dag; 1982 års katalog över färger och inredningsalternativ för Porsche 911SC och Turbo. Intressant nog har man valt att pryda omslaget med en basutrustad SC, komplett med ATS-fälgar och utan vinge. Kanske ville man förmedla intrycket av ett oskrivet blad, en vit duk för beställaren att pryda (eller vanpryda) med de tillbehör som föll denne på läppen.

Det är roligt att tänka på hur min bils första ägare satt och bläddrade i just denna trycksak, innan han eller hon (ägarhistoriken från tiden innan bilen kom till Sverige är oklar, för att inte säga obefintlig) bestämde sig för specialfärgen platinmetallic, med inredning i brun och beige paschamönstrad plysch och fuskskinn. Detta alternativ var f.ö. endast tillgängligt för den som redan specificerat tillvalet sportstolar.
Härnäst ska jag försöka få tag på en försäljningsbroschyr. De dyker upp på Tradera emellanåt, men hittills har de slunkit mig ur händerna.

2 kommentarer:

  1. Du vet väl att äkta skinn kallas "vildplast"?

    SvaraRadera
  2. Den var ny för mig, men det låter ju rimligt!

    SvaraRadera