onsdag 7 december 2011

Expedition tvådörrarssedan del 1: 142

Jag har tidigare berört ämnet gubbilar, och kom då fram till att en tvådörrars sedan förmodligen är den biltyp som oftast körs av äldre herrar (d.v.s herrar som tillhör den generationen som ogärna lämnar över ratten till sin fru). I inlägget från i maj fastslog jag att Saab 99 Saab 90 förmodligen var den gubbigaste av bilar, men även att Volvos 142 och 242 inte var långt efter. Och en snabb inventering av mitt bildarkiv avslöjar att jag har ett antal hittills opublicerade bilder av just dessa modeller, varför det nu är dags att på nytt grotta ner oss i bilar som körs av gamla människor.

Det är så här man tänker sig en gubbkörd ettfyrtio; En ägare sedan ny, i sober färg och i samma skick som den lämnade bilhallen, med undantag för tidstypiska gula fjärrljus på kofångaren.
I ärlighetens namn är detta dock ingen enägarbil, utan faktiskt så har två olika stjärtar slitit förarstolens överdragsklädsel.

Vid den senaste besiktningen visade vägmätaren den oerhört symmetriska talföljden 133331 km, vilket betyder att bilen i snitt har rullat 360 mil per år, en för gubbilen typisk siffra.

Faktiskt så är bilen fortfarande påställd, trots att det är risk för snöslask och saltstänk. Även detta är typiskt för biltypen, förmodligen har den även vinterdäck på, trots att den aldrig varit ute i annat än solsken. En gubbil måste nämligen vara rustad för alla eventualiteter.

Samma stad, samma helg, helt andra förutsättningar. Här är 142:an som passerat ur gubbens händer, via ett par mellanhänder för att sedan hamna i ungdomens klor.

Den främre fälgen passar modellen ganska bra, men vilken modell de kommer ifrån ska jag låta vara osagt. Förmodligen sitter någon läsare på svaret och kan upplysa oss okunniga. Den bakre navkapseln kan förstöra utseendet på vilken bil som helst. En imponerande bedrift för en bit grå plast.

Jag har en hang-up på avgasrör och ur denna vinkel syns det för 140 så typiska svängda slutröret. Om man jämför denna -73:a med den mörkröda -74:an här ovanför så verkar det vara just i skarven 1973-74 som modellen ändrades (till det sämre, bör tilläggas).

Jag avslutar med en bil(d) (världens mest slitna ordvits?) som ligger någonstans mitt emellan dessa två ytterligheter. -74 års modell, fyra ägare men inte speciellt välskött och med 23 000 mil på mätaren. Med varsam massage i Camera+ ger bilden ett tidsenligt intryck.

I nästa inlägg dröjer jag mig kvar i såväl gubbarnas som Svea rike, ni får gissa vilka två bilmärken som kommer figurera då. Och nej, Koenigsegg är inte ett av dem.

6 kommentarer:

  1. Var det inte så att att 142 var den lite ungdomligare varianten om man som yngre man skulle köpa Volvo, 144 däremot var en barnfamilj- och gubbvolvo :-)
    Så tänkte vi nog här i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag inbillar mig att 142:an började utöva sin lockelse på ungdomen först senare, men att de första ägarna var den äldre generationen...

    SvaraRadera
  3. Jag skrev i mitt senaste inlägg att tvådörrars sedan är en utdöd karossvariant på nya bilar. På våra bloggar är de ju å andra sidan flitigt förekommande.

    Själv har jag har ett helt koppel bilder med Volvo 140 (även 144 och 145) som väntar på publicering. Vill få ihop rätt antal bara. Jag hade ju ett inlägg med nio 99:or så fjorton 140 vore en bra siffra.

    Framfälgen på 73:an kommer förövrigt från en Ford Granada Ghia Mk 1. Snygg på Volvo med uppenbarligen.

    SvaraRadera
  4. Jag funderade på vad som är den senast tillverkade tvådörrars sedanen. Jag kom inte fram till något, mer än att det förmodligen är någon japan. Mazda 323, kanske? Fast gränsen till sportkupé är ju flytande. En tvådörrars BMW E30 skulle jag nog kalla sedan, medan efterföljaren E36 nog skulle rubriceras som sportkupé.

    Fjorton 140:or borde ju gå att skrapa ihop, man ser ju dem med jämna mellanrum.
    Det är klart att det är en Granada-fälg! Jag förutsatte att det var en Volvofälg, för visst passar den bra till den återhållna designen.

    SvaraRadera
  5. Saab 99:an må vara en gubbil, men Saab 90 är nog tidernas mest gubbiga av alla Saabar. Två dörrars sedan med absolut ingen utstrålning. Här snackar vi gubbe med keps...

    SvaraRadera
  6. Jösses, jag har skrivit fel! Det är förstås Saab 90 som är den gubbigaste av de alla...
    Ändrat nu!

    SvaraRadera