När jag gjorde i ordning Porschen för vinterförvaringen fick den under tiden sällskap av en mycket avlägsen släkting. Släkting är nog till och med att ta i, det enda de har gemensamt är att båda drivs av luftkylda boxermotorer.
(De minst sagt mediokra) bilderna avslöjar att kusinen från utlandet är en Citroën GS. Årsmodellen är 1979 och när dessa bilder togs hade den just väckts ur en längre tids dvala, besiktigats och tagits ut på sin jungfruresa till en Citroënträff i närheten. En trilskande bensinpump tvingade dock fram ett depåstopp i OK:s gör det själv-hall och det var där jag sprang på den.
(De minst sagt mediokra) bilderna avslöjar att kusinen från utlandet är en Citroën GS. Årsmodellen är 1979 och när dessa bilder togs hade den just väckts ur en längre tids dvala, besiktigats och tagits ut på sin jungfruresa till en Citroënträff i närheten. En trilskande bensinpump tvingade dock fram ett depåstopp i OK:s gör det själv-hall och det var där jag sprang på den.
I det senaste numret av tidningen Klassiker finns ett jämförande reportage mellan lyxcoupén SM och mellanklassmodellen GS. Jag får här bita mig i tungan för att inte skriva "halvkombi", för trots sitt typiska halvkombiutseende är det endast den nedersta delen av bakluckan som öppnas.
Som så många andra franska bilar från den här tiden tillverkades GS och den efterföljande GSA i enorma antal (1,9 miljoner respektive knappt 600 000 exemplar), men få finns idag kvar i svensk trafik. Detta tack vare ett i bästa fall uselt rostskydd och, på klassiskt franskt manér, tekniskt avancerade lösningar på problem som inte krävde det.
Bilen här kan, förutom en tidstypisk färg, tidstypisk dekor längs sidorna och tidstypisk brun velour invändigt, stoltsera med en 1220-kubik stor motor vars layout redan tidigare diskuterats. Effekt knappt 60 hk.
Som så många andra franska bilar från den här tiden tillverkades GS och den efterföljande GSA i enorma antal (1,9 miljoner respektive knappt 600 000 exemplar), men få finns idag kvar i svensk trafik. Detta tack vare ett i bästa fall uselt rostskydd och, på klassiskt franskt manér, tekniskt avancerade lösningar på problem som inte krävde det.
Bilen här kan, förutom en tidstypisk färg, tidstypisk dekor längs sidorna och tidstypisk brun velour invändigt, stoltsera med en 1220-kubik stor motor vars layout redan tidigare diskuterats. Effekt knappt 60 hk.
Hur den fortsatta premiärturen fortlöpte för våra tappra frankofiler vet jag inte, men de fick i alla fall ordning på bränsletillförseln och förhoppningsvis klarade de sig både till träffen och hem igen.
Vilken fantastisk vagn med den här färgen och stripesen. Väcker habgär!
SvaraRaderaDen grå i Klassiker gjorde jag i ordning åt en kompis för sex-sju år sedan!
SvaraRaderaSpanarn: Japp, dessutom i ett fantastiskt bruksigt skick!
SvaraRaderaLassenisse: Var det innan Carl Legelius köpte den?
Jag insåg idag att i mitt drömgarage står det förmodligen fler Citroën än något annat märke.
Ja, han köpte den av kompisen. Det var en Kirunabil från start så det var nästan ingen rostlagning men då lacken flagnat över hela bilen så plockades den ur helt och hållet och lackades om i delar(av mig och svågern), det enda som var kvar på bilen var framvagn, bakvagn och växellåda, sedan plockade jag ihop den igen, bytte div smått o gott till NOS-delar, oljetätade motorn mm mm...
SvaraRaderaJäklar vilken snygg bil! Har aldrig sett nån med såna stripes heller, extra stilpoäng för dem! Det är en bra plåtleksakskänsla på GS:n men jag ska erkänna att BX ligger mig lite varmare om hjärtat.
SvaraRaderaApropå vinterförvaring så fegade jag ur igår och ställde in 911:an för vintern. Känns lite fånigt med tanke på att det är 10 grader varmt idag...
Lasse: En rejäl genomgång med andra ord! Den såg väldigt fin ut i Klassiker.
SvaraRaderaJohan: Ge mig en CX, en tidig med badrumsvågsinstrument! Du höll ut betydligt längre än jag, en och en halv månad för att vara exakt. Jag håller med om att det känns dumt när det är styvt tio grader, men men. I fjol vid den här tiden var det ju meterdjup snö och lika många minus. Märkligt väder!
Kul att min GS uppskattas!
RaderaKan meddela att resten av turen gick fint.
Nu är boxern urlyft för genomgång så att våren kan mötas med höga varvtal och minimala oljeläckage!
Jag kan ärligt säga att din bil var en av de roligaste jag såg under hela 2011! Kul att allting avlöpte väl, och jag hoppas att vi möts på vägarna i vår!
Radera