lördag 17 december 2011

Expedition tvådörrarssedan del 2: 242+900

I mitt inlägg från den sjunde december figurerade en Volvo 142 som hamnat i händerna på en ungdom. I dagens inlägg figurerar en Volvo 242 som gått samma öde till mötes.

Båda bilarna har begåvats med aluminiumfälgar från en annan bil, i fallet med det äldre exemplaret en Ford Granada/Consul av första generation (tack Bilspanaren för hjälp med identifikation!) och i detta fall en Volvo 740. Märkligt nog passar Fordfälgarna bättre på 140:n än Volvofälgarna på 240:n. Kanske bevisar detta att det inte är fälgens ursprung som är det viktigaste, utan att de tillhör samma tidsålder som bilen vilken de pryder.

Ägaren av denna bil har inte nöjt sig med en uppsättning alltför moderna fälgar, utan han (en ren gissning!) har även låtit montera däck med olika profilhöjd fram och bak. En fiffig lösning för den som inte har råd med hijackers. Jag gissar att varken fram- eller bakaxel har korrekt rullomkrets för bilen då ingen av dem ser ut att ha rätt dimension.

Det sista och mest invasiva "styling"-ingreppet är dock de kromade M3-backspeglarna i äkta plast. Bilens ägare har valt den dyrare varianten med inbyggda blinkers. En riktig vattendelare som skiljer de sunda människorna från de som borde stå under förmyndarskap.

Roligare är då att hitta en bil som är helt orörd. Ännu roligare är det när man upptäcker att den ägs av en bilverkstad. Uppenbarligen finns det företag som har vett att uppskatta äldre ting.

Detta tycks ha varit en äkta gubbil innan ägarbytet. Att det är en tvådörrarssedan är självskrivet då den annars inte hade kvalificerat sig till detta inlägg. Den tycks dessutom vara ganska basutrustad med plåtfälgar och mycket krom (inte nödvändigtvis lyxutrustning under 80-talet), två ägare (innan den nuvarande) och endast 9 000 mil på mätaren. Beteckningen 900 (utan i på slutet) anger dessutom att bilen är bestyckad med enkelförgasare, typiskt för gubbilen.

En smula förbryllande är att årsmodellen anges till 1988 men att bilen fortfarande har den trubbigare nosen, vilken försvann till årsmodellen innan. Måhända är detta en utgående modell? En 900 gubbspecial?

Skarpögda läsare ser dessutom att det i en av bilderna skymtar denna bils totala antites, en gul 900 Turbo S cabriolet vilken jag hoppas kunna återkomma till i ett senare inlägg.

15 kommentarer:

  1. Fast jag är nog inte lika petig för vår Blå Mocca Volvo 244 1978 rullade hela sommaren på 940 fälgar...resten av bilen är ju original.
    Sen har vi ju originalfälgar till den så valmöjligheten finns ju.
    Dock måste jag säga att den däckuppsättningen som sitter på den 242 är den mest ovanliga jag sett...rätt underhållande.

    SvaraRadera
  2. Aah, en grön 242. Den första bil jag minns att mina föräldrar ägde. Jag minns också att vi vid ett tillfälle var på skroten och köpte en ny inredning (i rött) som var från en lite mer påkostad modell (deras var en DL) och det innebar att vi fick ett nedfällbart armstöd i baksätet - lyxigt!

    SvaraRadera
  3. En sån grön 75:a DL hade jag runt -93, såldes till syrran som körde den några år. Hon sålde den i sin tur vidare till en släkting i Sundsvall och -07 avregistrerades den hos Sundsvalls Bildemontering, då hade den totalt haft 20 ägare!

    SvaraRadera
  4. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Volvo 240 är en bil som snart sagt alla svenskar har en relation till. Min är en blåmetallic DL -78, tillhörande en kursare. Denna fick agera transportmedel till och från under min studietid.
    Det som dröjer sig kvar längst i minnet är alla mysiga ljud dessa bilar har för sig; gnisslet från kopplingspedalen, klicket från backspärren då backen läggs ur, klonket från dörrarna och sist men inte minst blåsljudet från motorn.

    SvaraRadera
  5. Nu ser jag dessutom att antalet besökare denna vecka står på 242. En slump?

    SvaraRadera
  6. Roligt att kopplingspedalen gnisslade, det gjorde den på den senaste i raden av alla 245:or farsan hade. Det var en vit -93:a, sista årsmodellen alltså. Volvo 240 är världens bästa bil genom tiderna. Så det så. Om nån undrar alltså...

    SvaraRadera
  7. Stötfångarna är fel modell, -81 eller nyare, bilen... -77?

    SvaraRadera
  8. Johan: Jag tror du har rätt. Inte så rolig alla gånger, men alltid charmig.
    Anonym: Menar du Volvon? Det är en -75:a, men snyggt taget att kofångarna är av fel årsmodell!

    SvaraRadera
  9. Äsch, jag tänkte just påpeka de felaktiga stötfångarna på Volvon...

    På snikversionen av 900 med förgasarmotor var de snygga plåtisarna med liten navkapsel standard. Jag sökte lite ikväll och såg några trubbnosade tvådörrars 900 vars årsmodell angavs till 1988. Typkoden verkar vara AA25C. Kanske fanns den, som du skriver, kvar som en specialgubbmodell? Kanske för att ersätta Saab 90? 900c med sluttande front men med förgasare som kom -87 kanske var för ungdomlig? 1989 torde förgasarmotorn dött ut då katalysatorkravet kom.

    SvaraRadera
  10. Alla upptäcker det jag missar!
    Denna 900 har typkoden AA24C (C=carburettor? coupe?). Saab har ju alltid sett till att krama ur så mycket som går ur sina modeller, så det vore ju inte så konstigt om trubbnosen fick leva något år extra.

    SvaraRadera
  11. Ang Volvon så är det lite knepigt att skilja en 75:a från en 76;a. Lite nördkunskap är att 75:an har en rattkrans i bakelit och trekantiga Blinkers/torkarreglage, 76:an fick en lite mer modern ratt och avrundade rektangulära reglage på rattstången.
    77:an fick sidomarkeringsljus bak. 78:an fick andra strålkastarsargar..undrar om dom inte tog bort kromlisten runt fronten då med...

    Om jag nu minns rätt, och jag tror tyvärr jag gör det...herrejössesnörderi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nördkunskaper är ingenting att skämmas för! Tvärtom, du är bland likasinnade som är uppriktigt intresserade av att höra när reglagen på rattstången fick ny form...

      Radera
    2. Du har så klart helt rätt. Jag fortsätter lite till då...
      Snikmodeller är kul tycker jag, vad var det egentligen för skillnader på L mot DL? Jag vet att klockan saknades i de första L-modellerna, B20motor istället för B21, var det inte enklare mattor också? Borde utredas det här.

      Radera
  12. Mattias Johansson5 februari 2012 kl. 01:33

    Teorierna stämmer. 1988 såldes en modell som bara hette "900", med förgasarmotor, fyrväxlat, och gamla fronten, som ett prisbilligt alternativ som fyllde luckan efter Saab 90. Nästa steg hette "900c" och innebar fem växlar och nya fronten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att få det bekräftat, tack för det!

      Radera