måndag 27 september 2010

Om garagefynd och amerikansk påhittighet

För ett par veckor sedan valde jag att lägga några timmar av min lediga dag på en tur ner till Haninge, för att (endast för skojs skull) titta på en bil. Efter en hel del trixande fick jag instruktioner om hur jag skulle ta mig till garaget där bilen i fråga stod. Men allt besvär var mödan värt när jag kom ner i garaget och såg vilka pärlor som där stod. Jag hann bara ta ett par snabba bilder på de mest intressanta; en Ferrari 330 GT 2+2 -66 och en Lancia Aurelia -55. Bland övriga bilar återfanns pärlor såsom Fiat 500 ”Topolino” (just denna bil kan ses i bakgrunden i en av bilderna på Ferrarin), Maserati Quattroporte, Mercedes 420 SE, Alfa Spider, några amerikanare och ett antal andra vagnar i till synes mycket gott skick.Åter till bilen till salu. Det rörde sig om en tidig Porsche 912, importerad från USA. Rejält rostig och med en typiskt amerikanskt grovhuggen modifikation för att få lite mer fart på bitarna. Man har helt sonika ersatt den 4-cylindriga boxermotorn med en Cheva 350-motor. Detta vederstyggliga tilltag är tyvärr inte helt ovanligt i Staterna. I mina ögon är det som att köpa en gammal Alfa GTV Bertonecoupe och riva ut twin cam-motorn för att ersätta den med en Volvo B20-klump.
Väghållningen i en Porsche med den kortare hjulbasen och ett par-tre hundra kilo gjutjärnsåtta i bakänden kan nog beskrivas som -diplomatiskt uttryckt- intressant.Om du har mer pengar än förstånd och har lust att betala alldeles för mycket pengar för en risig Porsche med livsfarliga vägegenskaper så finns det fortfarande möjlighet, annonsen återfinns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar