onsdag 29 september 2010

Biltrafik – nästan fast i 80-talet

Varje år sedan jag fick nys om detta evenemang har jag haft för avsikt att åka till Träffpunkt 80, och varje gång har dessa planer gått i stöpet. Så dock inte i år! Ironiskt nog var det nära att jag inte skulle komma hem när det var dags att ge sig av, men mer om detta senare.
I förhand såg uppslutningen ut att bli en smula skral, dels med tanke på vädret, vilket spåddes bli ostadigt, dels med tanke på att träffen hölls på självaste valdagen. Bättre förutsättningar kan ett utomhusarrangemang ha. Men pessimisterna fick fel, antalet besökare såväl som utställare var stort och vädret förbättrades stadigt.

Här nedan har jag samlat ett antal bilder som får representera träffen så väl som åttiotalet i sin helhet. Träffens (och även årtiondets) pièce de résistance var utan tvekan de två vitlackerade italienska fullbloden; Ferrari Testarossa och Lamborghini Countach. Längst ner i detta inlägg återfinns en video som visar denna dynamiska duos hemfärd.

Annars var det variationen som var det roligaste med denna tilldragelse. Att bredvid dessa exotiska maskiner få se bilar som en gång för inte så värst länge sedan tillhörde stadsbilden, men som nu är borta och i allt för få fall saknade.

Och anledningen till att jag (och många med mig) höll på att få stanna kvar? Jo, nybilsparkeringens infart var förlagd högst upp i en gräsbevuxen backe som i och med de senaste dagarnas fuktiga väderlek blivit svår att ta sig upp för i någonting mindre kapabelt än en Range Rover. Lyckligtvis var utfarten belägen längst ner i backen varför min sorti, delvis med gravitationens hjälp, skedde smärtfritt. Jag är dock inte säker på att den modiga själ som parkerade sin Ferrari 365 i denna veritabla lerpöl hade samma tur med framkomligheten.

Den andliga anfadern till den fullkomligt bindgalna Clio V6; Renault 5 Turbo 2.

Tillbaka till framtiden med Citroën CX.

Tillbaka till forntiden med Trabant.

Lada i finare-än-nyskick, vilket på Ladaspråk betyder att dörrarna sitter fast ordenligt.

Allt blir bättre med turbo! Även en Mitsubishi Colt.

Modigt parkerat, får man säga.

Indiskret ankomst.

Citroën Visa - inte vacker när den kom och fortfarande inte vacker. Men numera gammelbilscharmig.

Porsche 911 Turbo LE. Högglanspolerade fuchsfälgar och testarossagälar i bakskärmarna får en att dra en lättnadens suck över att åttiotalet är slut.

Det enda däcksmönster som passar på en Countach; Pirelli Asimmetrico.

Golf I GTI med frontläpp som får den att se ut som en labrador en varm sommardag.

I jämförelse med dess granne så framstår Testarossans formspråk som tillbakahållet och förståndigt.

När tyskarna lossar på slipsen och gör något tokigt så blir resultatet detta; en fyrhjulsdriven bil i silver som pratar tyska när man slår till tändningen; Bitte die Bremse prüfen!

Svensk-italienska hemslöjdscoupéer med amerikansk garnityr; Volvo 780 och 262C Bertone.

Att åttiotalet var överflödet och överdrifternas årtionde har aldrig varit tydligare. Mer röd plysch än i en lyxbordell.

Något överflöd eller någon överdrift är det emellertid inte fråga om här. Fransk funkis. Smala däck är snyggt, och hör sen!

Kit-car? Icke; Lamborghiniinredning anno 1979.


Indiskret sorti. (Om du klickar på videon så har du minsann möjlighet att se den i såväl obeskuret som i högupplöst format.)

2 kommentarer:

  1. Kul bilder och text! Det var trevligt att ses trots att det blev lite kort. Kaffetarmen skrek... Jag har lite fler bilder här: http://www.n138.com/2010/t80/t80.html

    //Johan med den blåa 911SC:n

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är alltid kul att kunna sätta ett ansikte på namnen som figurerar i de olika nätforumen...
    Jag har faktiskt redan innan hunnit kolla igenom dina bilder, snyggt!

    SvaraRadera