fredag 14 maj 2010

Lastbilsnostalgi


Jag har lätt att bli nostalgisk över lastbilar och långtradare. Kanske är det så att det var dessa imposanta skapelser som gjorde mest intryck på en som liten, långt mer så än andra fordon?

Att påstå att jag egentligen kan någonting om just lastbilar vore en lögn, inte ens beteckningarna är någonting som fastnar nämnvärt. Varför kan man inte, istället för att kalla dem något kryptiskt som FH16 (16 tror jag förresten avser cylindervolymen), återgå till de gamla beteckningarna? Volvo Starke. Det är ett namn på en lastbil, det!

Nå, min lastbilsnostalgiska ådra fick sig i alla fall sitt lystmäte häromdagen, då jag snubblade över denna gamla Volvo, ritad och byggd vid en tidpunkt då man inte tog hänsyn till vare sig aerodynamik eller krocksäkerhet (i synnerhet inte för de stackare som kom i vägen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar