måndag 31 maj 2010

En annan exilsvensk

Idag tog jag, eftersom det i denna norska stad inte finns annat att göra, ännu en promenad i kvällssolen. Inte heller denna promenad var förgäves eftersom jag, som så många gånger förr, snubblade över en klassisk bil. Denna gång en Saab 96. Bilen på bilden är av 1965 års modell, då den har den nyare fronten (s.k. långnos) men endast en enkel yttre backspegel.
Jag kikade runt bilen på jakt efter V4-emblem, men dessa stod ej att finna. Således drar jag, i ett ögonblick av nästan övermänsklig slutledningsförmåga, slutsatsen att denna bil har den trecylindriga tvåtaktsmotorn under huven. Svenskt egensinne när det är som näst bäst!

2 kommentarer:

  1. De verkar ha mycket udda eller välbevarade bilar där i gövik, beror det på att norrmännen e så jäkla snåla eller saltar de inget?

    SvaraRadera
  2. Konstigt nog så har de det! Just denna såg i och för sig ut att vara renoverad (lite för bra skick), men man ser ofta bruksade, äldre bilar. Jag vet inte om de normalt sett saltar här, men det var i alla fall allt för kallt att göra det i vintras.
    Sen om norrmännen är snåla vet jag inte, mitt intryck är snarare att de är ganska slösaktiga, men klart är i alla fall att nya bilar är våldsamt dyra här, ca. 60-70% dyrare än i Sverige.

    SvaraRadera