måndag 25 februari 2013

Nostalgihem och -hemsidor

Egentligen skulle dagens inlägg handla om kupébelysning och kabeldragning, men eftersom jag nyligen snubblade över något mera intressant på Blocket får detta spännande kapitel stryka på foten ett litet tag. För just nu kan den som har tjugo tusenlappar över lägga dem på en Saab 900 -92, komplett med Toppola-husbilspåbyggnad, och därigenom bli ägare till inte en, utan två bitar svensk industrihistoria. 


1992 var näst sista året för första generationens Saab 900, vilken började tillverkas redan 1979. Egentligen var det inte någon ny modell ens då, utan en vidareutveckling av 99:an som ju lanserades 1968. Ingen dålig bedrift att låta en bilmodell, under successiv utveckling, tillverkas under tjugofem år!

Historien om Toppola börjar i början av 80-talet och följer mer eller mindre parallellt den om Saab 99 och 900 Combi coupé, i och med att exilfinnen Arwo Pullola konstruerade en campingpåbyggnad för Saabs halvkombimodeller. 1982 togs projektet över av två båtbyggare och tillverkning startades i skånska Kågeröd.
Senare samma år blev även Saab själva involverade i projektet, och under några år var en Toppola det dyraste originaltillbehöret man kunde utrusta sin Saab 900 eller 9000 med. Toppolan har tillverkats ända fram till idag, men inte i några större antal. De har dock en hemsida där man kan läsa mer om denna genväg till husbilsägandet. Om man vill ha en ännu större nostalgitripp så finns det en hemsida på Passagen(!) som inte uppdaterats sedan 1998(!!) och som bjuder på några bilder men som framför allt på ett smärtsamt tydligt sätt visar hur en typisk hemsida såg ut för femton år sedan, komplett med jobbig bakgrund och allt.

Även denna blogg har bjudit på ett par Toppola-godbitar genom åren, som här vid Brahehus sommaren 2010:


Eller som här i bakgrunden på Träffpunkt 80 i september samma år:

På något vis känns det som om Saab och Toppola passade väldigt bra ihop. Båda tycks ha kännetecknats av fiffiga lösningar, långsam evolution snarare än snabba modellskiften och en air av hemmasnickeri. Men för tio år sedan skulle jag nog inte kunnat gissa vilket av företagen som skulle gå i konken först.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Det var vi som efter lite funderande köpte ekipaget. Bilen fick vi i stort sett på köpet och nu ska våren tillbringas med att få Toppolan i form och därefter överflyttad till en 900 i bättre kondition.
    I ärlighetens namn tror jag inte att det har tillverkats Toppolas under de senaste 25 åren - endast ett antal damasker för att få dem att passa in i nyare bilar har gjorts efter personliga beställningar. Totalt 300 exemplar tillverkades om jag inte är fel underrättad - och endast ett 30-tal finns på radarn idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till köpet och tack för klargörandet! Det är alltid kul att få kontakt med ägarna till bilarna (och för all del husbilspåbyggnaderna) som figurerar här på bloggen. Hör gärna av er om hur projektet framskrider!

      Radera