söndag 8 juli 2012

Hopp och förtvivlan

Igår tog jag mig tid att byta växellådsolja och montera hasplåten som skyddar styrväxeln och bensinpumpen. Eller åtminstone var detta planen. Dessvärre visade sig oljepåfyllningspluggen alldeles ha rostat fast och mina försök att få väck den resulterade bara i runddragning (känns det igen?). Problemet är att, till skillnad från motorpluggen, så är pluggarna till växellådan av typen insexskalle, varför en rörtång inte kan rädda mig. Tro mig, jag har prövat! Så mitt hopp står nu till att lämna in bilen till en verkstad som förhoppningsvis, med hjälp av acetylenlåga och/eller en påsvetsad mutter, kan besegra fanskapet.

Positivt var i alla fall att fästanordningarna som håller hasplåten lossnade utan problem. Jag gissar att föregående ägare varit förutseende och bytt dessa mot rostfria vid ett tidigare tillfälle. Vis av tidigare erfarenheter tog jag dock det säkra före det osäkra och fäste plåten med nya rostfria skruvar och muttrar.
Nå, inom en snar framtid hoppas jag i alla fall kunna återkomma med positiva nyheter i oljepluggsfrågan.


Jag avslutar med en bild av mitt senaste Traderafynd - jag har äntligen fått tag på en originalbroschyr! 36 sidor fyrfärgstryck och tysk text, och fyra sidor särtryckt teknisk specifikation i svartvitt - manna för en stressad själ!
Den är dock inte för precis rätt årsmodell, utan från 1981, men ingenting skiljer mellan 1981 och -82 års modeller (jag är t.o.m. osäker på om det fanns en sådan broschyr för -82:orna).

2 kommentarer:

  1. Det finns pluggar med utvändig muttersexkant att få tag, byt till en sån.
    Inga problem för nån mek att få ut den. Svetsa på mutter eller kapad insexnyckel. Tricket brukar vara slagnyckel eller mutterdragare, behövs "impact" verkan. De där pluggarna kan sitta utav helsike:) och se till att fyllnadspluggen är öppnad innan du ger dig på tömningspluggen;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan köpt nya pluggar, dock av den "vanliga" typen. Jag kör på dem tills det är dags att byta nästa gång, men tack för tipset om den andra typen av plugg!
      Jag gav mig inte ens på tömningspluggen, utan nöjde mig att dra påfyllnadspluggen rund... På torsdag ska bilen in för lite muttermassage, så då jäklar!

      Radera