torsdag 12 juli 2012

Åter hoppfull

Nu är så ordningen återställd, i och med att den lokala bilverkstaden lyckades med det jag misslyckades med - ett vanligt enkelt byte av växellådsolja. Och det var inte en dag för tidigt, oljan som (knappt) rann ur avtappningshålet kunde närmast liknas vid en gråbrun sirapsliknande sörja. Förmodligen kommer jag byta olja ganska snart igen för att få bort alla rester av den gamla.
Jag har inte hunnit köra bilen längre än ett par kilometer, så jag kan inte riktigt uttala mig om hur lådan känns, men jag kan i alla fall konstatera att växlingarna till tvåan, vilka tidigare fick göras mycket försiktigt för att undvika skrap, nu kunde göras snabbare.
Som seden föreskriver presenterar jag nu en bild på den runddragna oljepluggen.


Nu slog det mig att verkstaden som utförde arbetet är av en sådan sort som egentligen inte borde finnas nuförtiden; den är nämligen inhyst i en bensinstation. Tänk Roy och Rogers mack så förstår ni. På samma sätt borde inte apoteket där jag nu arbetar finnas nuförtiden; det är nämligen helgstängt. Måhända är Åkersberga ett ställe som tiden sprungit ifrån - sådana ställen är sympatiska.

4 kommentarer:

  1. Gött att det löste sig! Olja kan man aldrig byta för ofta, och jag är själv mycket tveksam till dagens serviceintervaller på motorolja som ofta är 3000 mil. Longlifeolja är svindyr och jag tror det är bättre att köra med en vanlig högklassig helsyntetolja och byta den vid 1500-2000 mil. En annan märklighet är att nya bilar inte ens har någon avtappningsplugg för växellådsolja eftersom den aldrig behöver bytas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst låter det lite märkligt! Dessutom kan man ju fråga sig vilka tillsatser man använder sig av för att modifiera oljans egenskaper och hur dessa påverkar motorn. I Porschen använder jag Castrol Classic 20W50 mineralolja, p.g.a. låg halt tillsatser och hög halt ZDDP. Byte varje säsong, förstås.
      Min bruksbil går på etanol, så där är bytesintervallet inte mer än 1500 mil ändå.

      Radera
  2. Skönt att ha det gjort, nu är det bara att installera ett Seine gate shift kit så blir det nästan som en riktig växellåda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör till dem som gillar den bångstyriga känslan i 915-lådan. Fast det är klart, om jag får provköra din någon gång så kanske jag ändrar mig!

      Radera