söndag 8 januari 2012

In memoriam

Vi dröjer oss kvar i Falköping för en kort hyllning till Saab - bilmärket som nu för alltid tycks ha lämnat oss. Det lämnar ett tomrum, inte bara hos oss frälsta utan även, inbillar jag mig, hos folk i allmänhet. Saab var en biltillverkare som alltid befann sig i ekonomiskt trångmål, vilket tvingade dem att hålla fast vid modellerna under lång tid. Detta resulterade i bilar som ofta var en smula gammalmodiga, men alltid egensinniga och aldrig någonsin tråkiga.
Jag tror att vetskapen om att man inte hade pengar nog att ta fram nya pressverktyg gjorde att man redan från början gav bilarna en formgivning som inte nödvändigtvis följde modets nycker, men som därigenom höll sig modern under längre tid. Att kalla förra generationens 9-3 en tidlös klassiker är måhända att ta i en smula, men jämför en tio år gammal 9-5 med en lika gammal V70 och se vilken som åldrats med störst värdighet.

Här ser vi ett praktexempel på en Saab av den gamla skolan; En 96 tvåtakt från 1962. Denna form är den ursprungliga, med trubbig nos och stående grill. Den är inte speciellt rostig, men matt och flammig i lacken. Hade det rört sig om en Volkswagen hade den nog kallats rat-looker, men på Saabspråk finns inget motsvarande ord, möjligtvis då rallystukad och i detta fall även dekaltrimmad. Bloggkollegan Bilspanaren har i sitt senaste inlägg även han med en Saab 96 prydd med allehanda sportiga dekaler.

Förr om åren var ett enkelt sätt att få sin bil att ge ett tuffare intryck, oavsett om det rörde sig om en Amazon, en Folkvagn eller, som här, en Saab, att plocka bort kofångarna. Varför man här har nöjt sig med att bara plocka bort den bakre har jag ingen aning om, men resultatet är ändå lyckat.
Jag är osäker på om fälgarna är rätt för årsmodellen, om jag skulle våga mig på en gissning skulle jag nog säga att de är från en senare modell. Kort sagt styling helt i linje med Saabs filosofi; Ändra så lite som möjligt och med så liten budget som möjligt.

Ironiskt nog var det alltså Saabs armod som i viss mån gav märket dess själ men som i slutändan även orsakade dess frånfälle. Vila i frid Saab, vi kommer sakna dig.

3 kommentarer:

  1. Tuff bil i passande miljö! Fälgarna kom på 1972 års modell. De ser dock ut att ha breddats, eller hur? Varumärket Saab dyker kanske upp på någon bil i framtiden, men frågan är på vad?

    Jag har ju nu under en längre tid funderat på att byta bil och vad jag vill ha svänger fram och tillbaka, men nu är jag lite sugen på en 96:a. Kanske har jag nått den ålder då jag vill ha en bil av rent personliga, snarare än allmänna, nostalgiska skäl då jag både åkt och kört diverse sådana. Det blev inte bättre av att min fru sa att "en sån skulle jag kunna tänka mig" när hon såg bilden på den veronagröna du länkade till. En sökning är sparad på Blocket för att se vad som dyker upp. Nu är frågorna kort- eller långnos, tvåtakt eller V4. Och så klart den ständiga frågan byta eller behålla...

    SvaraRadera
  2. Jag var faktiskt på vippen att skriva "fälgarna ser ut att vara åtminstone tio år nyare än resten av bilen". Vilken gissning det hade varit!

    Om jag skulle köpa en entusiastbil till så skulle det antingen vara en Citroën DS eller en Saab 99 av tidig årsmodell. Men 96:an är rolig den också. Jakten är ju minst halva nöjet... Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Trevligt att bilen fått lite uppmärksamhet. Korrekt iaktagelse om fälgarna, ang konfångaren så saknas sandplåten innanför så den sitter där mest som damskydd.

    SvaraRadera